Matrace, postele, nábytek - Rothwell International s.r.o.

Hluboký versus mělký spánek

Spánek je ve 24hodinovém denním cyklu pro většinu lidí etapou klidu, odpočinku a čerpání energie do dalšího dne. Věděli jste ale, že během spánku se lidské tělo takřka nezastaví? Probíhá v něm velké množství procesů, díky kterým je spánek někdy hlubší a někdy mělčí. My jednotlivé fáze nemáme šanci sami na sobě rozpoznat. Přeci jenom se na našem těle nějak projevují, a to různou mírou svalového napětí či pohybem očí.

Co se skrývá pod pojmy REM a NREM?

V našem těle se při spánkové regeneraci střídají pravidelně dva režimy, a to fáze REM a NREM. První z anglických zkratek dostala své jméno podle tzv. rychlých očních pohybů (Rapid Eye Movements), které ji doprovázejí. Tento stav zaujímá asi 20–25 % celkové doby spánku u dospělých a celkově trvá asi 90–120 minut. Zajímavostí je určitě fakt, že naše tělo funguje po tuto dobu podobně intenzivně, jako když nespíme. Tuto fázi také doprovázejí velice živé sny. Nejvíce si odpočinou naše svaly, které se zbaví veškerého svalového napětí.

NREM je opakem první fáze a název opět pochází z angličtiny (Rapid Eye Movements). Tvoří zbývajících 75–80 % fází spánku odlišných od REM. V této době se mozek současně s tělem uklidní a utlumí. Jen výjimečně se v této fázi potkáme se sny. Když už se nějaké objeví, jsou velice slabé, moc je neprožíváme a nejspíše si je nebudeme pamatovat. Oproti tomu svaly v těle jsou v daleko větším napětí. NREM můžeme dále rozdělit na další čtyři stádia, kdy se spánek stává hlubším a hlubším.

Hluboký versus mělký spánek

Za noc vystřídáme několik fází spánku

Pokud probíhá vše tak, jak má, během zdravého nočního spánku se fáze REM a NREM několikrát za sebou vystřídají. Při jednom spánkovém cyklu nejdříve přichází na řadu usínání, kterému zdravý jedinec podlehne nejčastěji do 30 minut. Hluboký i mělký spánek patří do NREM spánku. Nejdříve se tedy ponoříme do fáze NREM 1, a to mělkého spánku. Po něm následuje NREM 2, která usnadňuje přechod mezi mělkým a hlubokým spánkem.

Určitě jste již slyšeli o přirovnání, že někdo spí, jako když ho do vody hodí. Oproti tomu jiní spí jako na trní a vzbudí se sebemenším pohybem. Spánek bývá obecně nejhlubší v prvních dvou až třech hodinách po usnutí, a to ve fázi NREM 3 a NREM 4. Pokud máme to štěstí a nic nám nebrání usnout, v těchto hodinách je spánek nejvydatnější a také nezbytný k doplnění energie. Pokud byste v této fázi chtěli někoho probudit, nejspíše se vám to nepodaří. Hluboký spánek obecně pomáhá regenerovat celé tělo v obdobích nemoci, hladovění nebo růstu. Spánkový cyklus je zakončen REM fází.

Jak se vyvarovat příliš mělkého spánku

V ranních hodinách hloubka spánku klesá – kolem šesté hodiny spánku se mnoho lidí probouzí a definitivní procitnutí přichází po osmi hodinách spánku. Příliš krátký a mělký spánek vede k únavě a podrážděnosti, a tak ke snížené odolnosti organismu vůči stresu. Pokud nás něco takového trápí, hledejme příčinu zejména v nedostatku hormonu melatoninu. Jeho produkci můžeme zvýšit tím, že si dáme častěji rýži, ovesné vločky, zázvor, banán, ječmen či rajčata. Pomůžeme také tím, že na sebe přes den necháme působit sluneční paprsky, v noci budeme spát při absolutní tmě a občas si dáme večer horkou koupel.

info@rothwell.cz
  • 1
KONTAKTUJTE NÁS
Od pondělí do pátku
8:30 - 17:00 hodin
Tel. zdarma: 800 700 075
Fax: 326 99 77 27
e-mail:info@rothwell.cz
Napište nám svoje telefonní
číslo, IHNED Vámzavoláme
Napište nám svůj vzkaz
rádi Vámodpovíme
Právě se nacházíte v kategorii :
2012 © All rights reserved| Created byRothwell International s.r.o.|Design by VOGO|odkazy|mapa serveru
 
Zpětné voláníZadejte své telefonní číslo, my Vám obratem zavoláme zpět a poradíme s vybraným produktem.


Nepovinné :


* Zpět voláme v pracovní dny od 8.30 do 17.00 hodin - prakticky okamžitě po zadání tel. čísla. Pokud zadáte tel. číslo o víkendu nebo mimo vymezený čas, budeme Vám volat v prac. den v těchto hodinách.
Dotaz e-mailemZadejte svůj e-mail a dotaz. My Vám co nejdříve napíšeme zpět a poradíme s vybraným produktem.




Váš košík je prázdný

Nadpis

Zavřít
Zadejte přihlašovací údaje
e-mail
heslo